Digitala tjänster som 1177 Direct med autoanamnes, autotriage och chatt blir allt vanligare i svensk primärvård. I en ny artikel i Nordic Journal of Working Life Studies undersöker Magdalena Ramstedt Stadin och Åsa Cajander hur detta påverkar sjuksköterskors organisatoriska och sociala arbetsmiljö .

Studien bygger på 29 intervjuer med sjuksköterskor från den centrala 1177-verksamheten, offentliga vårdcentraler och privata vårdcentraler. Med hjälp av Job Demands–Resources-modellen analyseras tre områden: professionell kompetens och patientkontakt, jobbkrav och tillgång till resurser.

Resultaten visar att 1177 Direct både stärker och begränsar sjuksköterskors arbete. Autoanamnes ger bättre förberedelser inför kontakten, men chattformatet gör det svårare att använda klinisk intuition och fånga upp nyanser i patientens tillstånd. Jobbkraven ökar när flera system och chattar hanteras samtidigt, utan att andra kontaktvägar minskar.

Sjuksköterskorna efterfrågar färre och tydligare kontaktvägar, bättre systemintegration, mer resurser när nya arbetsuppgifter införs samt större inflytande över chattens öppettider. De betonar också att digitala system bör komplettera – inte ersätta – den mänskliga omvårdnaden.

Var hittar jag artikeln?
Artikeln “Registered Nurses’ Work Environment Associated with Auto-Anamnesis, Auto-Triage, and Online Chat” finns i Nordic Journal of Working Life Studies via tidskriftens webbplats: https://tidsskrift.dk/njwls/article/view/161779