Som en del av projektet “Spel för datalogiskt tänkande” (SPEDAT) har Niklas Humble (postdoktor vid forskargrupperna HTO och CER) utvecklat ett lärspel (serious game) om programmering och datalogiskt tänkande.

Spelet heter “Programming in Valhalla” och blandar karaktärer från nordisk mytologi med programmering, hårdrock och en hel del humor. I design och utveckling av spelet så har Niklas tagit hjälp av artificiell intelligens för att skapa spelutmaningar, grafik och dialog. Niklas forskar även annars om AI-användning inom utbildning och industri (i EDU-AI projektet vid Uppsala universitet).

Spelets innehåll är baserat på forskning inom SPEDAT-projektet, som bland annat har identifierat koncept och färdigheter inom programmering som är viktiga men samtidigt kan vara utmanande för studenter att lära sig. Förhoppningen är att spelet ska kunna stötta blivande studenter att lära sig mer om grunderna i programmering, men även kunna motivera andra att bli intresserade av programmering!

“Programming in Valhalla”, som just nu är en high-fidelity-prototyp (dvs. fullt spelbar version av spelet men inte den slutgiltiga produkten), kommer att testas och utvärderas under höstterminen 2024. Den färdiga versionen av spelet planeras att vara klar i början av 2025. Om du är intresserad av att delta i testningen, kontakta niklas.humble@it.uu.se

Mer info:

Niklas Humble har tidigare utvecklat spel som “Escape with Python” (ett spel om programmering för grundskoleelever) och “Computer Programming in Schools” (en interaktiv berättelse som utgick ifrån innehållet i hans doktorsavhandling). Det senare spelet (“Computer Programming in Schools”) utvecklades även det med hjälp av AI-teknologi.

SPEDAT är ett 2-årigt projekt inom ramen för “Higher Education and Digitalisation” (HEaD) vid Mittuniversitetet. I SPEDAT-projektet samarbetar forskare med anknytning till Mittuniversitetet, Högskolan i Gävle och Uppsala universitet för att undersöka hur spel (serious games) kan användas för att träna studenter inom högre utbildning i datalogiskt tänkande och programmering. En slutprodukt i SPEDAT-projektet är att utveckla ett lärspel om programmering och datalogiskt tänkande.